onsdag 11 augusti 2010

Gröt

Jo, jag vet att det är många kloka mammor som läser här hos mig. Jag har en fråga. Jag ger Herman gröt var dag, oftast bara till frukost. Då äter han alltid Sempers fruktgröter. Just nu äter han banangröt men han har även ätit mango/äpple och päron/äpple. Jag har testat Nestlés havregröt men den avskyr han. Är det onyttigt med fruktgröt? Är det mycket nyttigare med havregröt?

Utöver det undrar jag över portion. Herman äter dubbel portion, i banangrötens fall innebär det 2 dl vatten och 9 msk grötpulver. Är det för mycket?? Han vill ha så mycket och om jag ger honom enkel portion måste jag möta upp med en banan eller nån fruktpuré.

Jag uppskattar verkligen lite feedback på det här, är rädd att jag gör fel!!

5 kommentarer:

  1. Tror inte att det är så mycket onyttigare faktiskt...Men vad vet jag?? Men min BVC tant rådde mig att bara ge en portion gröt, vi gav också dubbel innan. Men då käkade Abbe bara 4 ggr per dag och det var för lite..Var tredje timme ska de äta så du får nog putta in ett litet mellis mellan frukost och lunch ialla fall fast du inte vill...

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, jag får nog snart ge med mig med Mellis. Jobbigt med Hermis bara, han blir inte nöjd av lite mellis, då vill han ha full portion när det ändå bjuds...

    SvaraRadera
  3. Kör på med dubbel portion. Om ungen är hungrig - Ge honom mat! Jag skulle säga att fruktgröt är mindre nyttigt än havregröt då den innehåller socker (i form av torkad frukt). Lille W har aldrig varit riktigt intresserad av mat (annat fokus) men sin gröt vill han inte vara utan. Fullkornsgröt till frukost och fullkornsgröt med frukt och yogurt (båda från Semper) till mellis.

    SvaraRadera
  4. Oj jag mäter inte ens portioner i mått utan tar ganska mycket vatten och häller i pulver till det känns som normal konsistens... Det kanske är tredubbel portion?! Inte tusan vet jag. Haha, lille Todd äter o äter o äter.... Jag brukar ge fruktgröt ibland men oftast havregröt som jag blandar i en halv mosad banan i ibland. Jag tycker själv att det är så jäkla gott!! Gör inte ni?! Jag brukar fundera över om inte Todd får för lite "mat". Han äter ju mest gröt och välling när jag tänker efter, se själv:

    6:30 Välling
    9:00 Gröt
    10:30 Mellis
    12:30 Lunch
    15:00 Mellis
    18:00 Gröt
    20:00 Välling
    24:00 Välling

    Allt är ju GIVETVIS ca.tider. Inte tusan håller vi några tider här inte... Men Superreabban som varit med ett tag (Kanske Astrid också, inte riktig koll på hur gammal Lille W är), kanske kan dela med sig av sitt matschema. Du är ju ändå SUPERRebban :)

    SvaraRadera
  5. Lille W är stor nu, 1 år +, så det är kanske lite annorlunda mot Hårfager som är 7 mån. Men jag uppfattar det som om det är bra med mat ofta men på bestämda tider.

    SvaraRadera