tisdag 21 september 2010

Varför är jag en sådan dålig bloggare?

Det kanske ni undrar? Jo förstår ni, jag har haft en väldigt intensiv vecka utav någon anledning. Förra veckan jobbade jag nästan var dag och helgen bara försvann i ett nafs, igår jobbade jag igen och idag var jag tvungen att jobba lite till under Hermans morgonlur. Gnäll gnäll...

I vilket fall. Oj vad ni måste ha undrat vad jag tyckte om valresultatet! Ja, vad ska jag säga, jag förstår knappt resultatet om jag ska vara ärlig. Vad innebär det att styra i en minoritetsregering? Hur bestämmer man vem som ska vara statsminister? Låter det som att jag är 11 år gammal?

Annars var det väl typ 3 skrällar:

Sossarnas sämsta val genom tiderna. Detta är väl egentligen inget märkligt? Har inte folk signalerat i flera år att de inte gillar Mona Sahlin? Folk röstar på partiledare, det bevisade väl KD:s storhetstid med Alf Svensson och Vänsterpartiets storhetstid med Gudrun Schyman och fall med Lars Ohly?

Miljöpartiet är regerings 3:e största parti. Detta tror jag har att göra med att miljöfrågorna inte har fått någon plats i valdebatterna. Det enda man får veta är hur de står i kärnkraftsfrågan. Vad ska då den miljömedvetne göra? Jo, rösta på miljöpartiet (det hörs ju på namnet).

SD får plats i regeringen med TJUGO platser! Skräll? Jo, det är det väl. Till detta ser jag två anledningar. Den första är att SD inte har blivit medbjudna till några debatter. Media har valt att ignorera dem samtidigt som de har skrivit skandalartiklar om dem som om de vore kändisar. Hade de fått vara med på alla partiledardebatter tror jag att de flesta hade märkt att de var puckon och dragit sig för att rösta på dem. Den andra anledningen är att inga andra partier har berör flyktingfrågan. Det här är en sjukt het politisk potatis och ingen vågar uttala sig. Jag fattar, jag vågar inte heller uttala mig. Vågar man ens säga att Sverige har misslyckats med sin integration?

Nu tänker ni förstås, oj vad hon kan, är hon månne statsvetare? Nä, det är jag inte. Men jag fattar att ni tror det, så kunniga människor som jag är det sällan man springer på.

Skämt åsido, jag har tagit en stor risk genom att yttra mig i detta ämne där jag har så dålig koll. Ni är ytterst välkomna att hissa eller dissa i kommentarsfältet. Skulle det sitta någon politiskt kunnig i min läsarkår så kom gärna med en klokare och mer kunnig analys än min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar